OBS! OBS! BLOGGEN HAR FLYTTAT

OBS! OBS! BLOGGEN HAR FLYTTAT
Klicka på bilen så kommer du till min nya blogg för fortsättning. TITT IN

Välkommen!

En blogg om pyssel, virkning, dekorering, inredning, symaskinssyning mm mm. Titta gärna in och se vad jag hittar på :)

torsdag 27 september 2012

Bättre té

Små saker förbättrar smaken på téet, här delar jag med mej av lite saker jag tänker på när jag ska göra en kopp.
Jag och många andra téälskare föredrar löste framför påsté. Ett löste kan du påverka bättre och det är ju mycket roligare!
Fyll vattenkokaren du använder med kallt friskt vatten direkt från kranen.Vattenkokaren bör inte ha kalkbeläggningar det påverkar smaken.
Det är viktigt att hålla koll på temperaturen på vattnet och dragtiden för téerna, det är oftast olika från té till té, men detta är en generell lista man kan gå efter:
Vitt té - 72grader C, 4 -6 minuter
Grönt é - 72 grader C, 2 - 3 minuter
Svart té - kokande vatten, 3 - 4 minuter
Rooibos - kokande vatten, 6 - 8 minuter

Använd en stor tésil för är den för liten eller fyller man hela tésilen kan téet inte svälla och röra sej, man får bara färg på téet, inte så mycket smak. Tänk på att de flesta téerna bara ska sdoseras 1 tesked per kopp ( + en extra för kannan). Blit téet för beskt så justera dragtiden, inte mängden té. Lycka till o njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tack för besöket. Välkommen åter!